"Is there ought you need that my hands withhold,
Rich gifts of raiment or grain or gold?
Lo ! I have flung to the East and the West
Priceless treasures torn from my breast,
And yielded the sons of my stricken womb
To the drum-beats of the duty, the sabers of doom.
Gathered like pearls in their alien graves
Silent they sleep by the Persian waves,
Scattered like shells on Egyptian sands,
They lie with pale brows and brave, broken hands,
they are strewn like blossoms mown down by chance
On the blood-brown meadows of Flanders and France.
Can ye measure the grief of the tears I weep
Or compass the woe of the watch I keep?
Or the pride that thrills thro' my heart's despair
And the hope that comforts the anguish of prayer?
And the far sad glorious vision I see
Of the torn red banners of victory?
when the terror and the tumult of hate shall cease
And life be refashioned on anvils of peace,
And your love shall offer memorial thanks
To the comrades who fought on the dauntless ranks,
And you honour the deeds of the dauntless ones,
Remember the blood of my martyred sons!"
- Sarojini Naidu
মুক্তির মন্দির সোপানতলে কত বলিদানের পর এল সেই দিন। ইউনিয়নজ্যাকের ভারমুক্ত হবে ভারতমাতা। বিদেশী রাজতন্ত্রের প্রশস্তি,ভারত ভাগ্য বিধাতা এবার ন্যাশানাল অ্যান্থেম! পঞ্জাব-সিন্ধু-গুজরাত-মারাঠা,উৎকল-দ্রাবিড়-বঙ্গ থেকে খুবলে তুলে নেওয়া হয়েছে সিন্ধু। তবুও কোটিকল্প দাস থাকা নরকের প্রায়—সে নরকবাস থেকে মুক্তি আসন্ন প্রায়। মাউন্টব্যাটেন কে জাহাজে তুলে দুগ্গা দুগ্গা বলতে হবে এবার। সারে জাঁহাসে আচ্ছা,হিন্দুস্থাঁ হামারা নিজের দেশ হবে। নিজেদের সংবিধান, নিজেদের আইন— ঠিক যেন নির্ঝরের স্বপ্ন ভঙ্গ!লাল কেল্লায় পতপত করে উড়বে তিরঙ্গা। সর্দার বল্লভ ভাই প্যাটেল না জহরলাল কে হবেন প্রথম প্রধানমন্ত্রী তা নিয়ে নিদান দিয়ে দিয়েছেন,মহাত্মা। জিন্না তো পাকিস্তান নিয়ে খুশী। কিন্তু যে তুসের আগুন জ্বলছে ধিকি ধিকি করে। দেশভাগের যন্ত্রণা,দ্বিজাতি তত্ত্বে হিন্দু-মুসলিম দাঙ্গায় জর্জরিত দেশ। দায় নেবে কে? গান্ধিজী তাই চলে এসেছেন কোলকাতায়। পরিকল্পনা সারা ভারত ঘুরবেন। নেভাবেন দাঙ্গার আগুন। শান্তির লোলিত বাণী বইয়ৈ দেবেন গঙ্গা-যমুনা-কৃষ্ণা-গোদাবরীতে। নোওয়াখালিতে মুখোমুখি হবেন কাঁটাতারের খোঁচা খাওয়া মানুষগুলোর। নিন্দুকে বলে সব ড্যামেজ কন্ট্রোল মেকানিজম!
স্বাধীনতার প্রাক্কালে আসমুদ্র হিমাচলে কে শোনাবে সুখবর। এমন একজন চাই যিনি সর্বজন গ্রাহ্য, অবিতর্কিত। জহরলাল পন্ডিত মানুষ,গান্ধিজীর কাছের মানুষ,অসম্ভব বুদ্ধিমান আর কবিমনে কোথাও একটা সংবেদনশীলতা রয়ে গেছে। তাই বেছে নিনেল এমন একজন কে, যিনি ঋষি। যার দর্শন,যার ভারত ভাবনা প্রতিটি দেশপ্রেমিক,স্বাধীনতা সংগ্রামীদের অনুপ্রেরণা। তিনি শ্রী অরবিন্দ। ১৫ই আগষ্ট আবার তাঁর জন্মদিনও বটে। ঋষি বন্দনার এমন সুযোগ জহরলাল হাত ছাড়া করেন নি। গান্ধিজী ঠিক করেছেন ১৫ই আগষ্ট কোলকাতায় অনশন করে পালন করবেন প্রথম স্বাধীনতা দিবস আর জহরলাল চলে এলেন অরবিন্দের কাছে। অনুরোধ করলেন জাতির উদ্দেশ্যে কিছু বলতে। লিখলেন ঋষি অরবিন্দ,অল ইন্ডিয়া রেডিও তে ১৪ই আগষ্ট সপ্রচারিত হল তা।
“August 15th, 1947 is the birthday of free India. It marks for her the end of an old era, the beginning of a new age. But we can also make it by our life and acts as a free nation an important date in a new age opening for the whole world, for the political, social, cultural and spiritual future of humanity.
Indeed, on this day I can watch almost all the world-movements which I hoped to see fulfilled in my lifetime, though then they looked like impracticable dreams, arriving at fruition or on their way to achievement. In all these movements free India may well play a large part and take a leading position.
It is to be hoped that this settled fact will not be accepted as settled for ever or as anything more than a temporary expedient. For if it lasts, India may be seriously weakened, even crippled: civil strife may remain always possible, possible even a new invasion and foreign conquest. India’s internal development and prosperity may be impeded, her position among the nations weakened, her destiny impaired or even frustrated. This must not be; the partition must go.”
সবশেষে তিনি বললেন তার স্বপ্নের কথা—“Such is the content which I put into this date of India’s liberation; whether or how far this hope will be justified depends upon the new and free India.”।
কেবল স্বাধীনতা সংগ্রাম আর এই স্বাধীনতাটুকুই যে যথেষ্ঠ নয় তা বুঝিয়েছিলেন শ্রী অরবিন্দ। ভারতবর্ষ অখন্ড হবে,সার্বভৌম হবে,মানবিক হবে সর্বোপরি ডিভাইন হবে,সেই স্বপ্ন দেখিয়েছিলেন তিনি।
হয়ত সেই স্বপ্নে ভর করেই স্বাধীনতা লগ্নে জহরলাল বলেছিলেন —“Long years ago, we made a tryst with destiny and now the time comes when we shall redeem our pledge... At the stroke of the midnight hour, when the world sleeps, India will awake to life and freedom.”।
No comments:
Post a Comment